Dinsdag 28 maart - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Barechja - WaarBenJij.nu Dinsdag 28 maart - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Barechja - WaarBenJij.nu

Dinsdag 28 maart

Door: JvdS

Blijf op de hoogte en volg Barechja

28 Maart 2017 | Israel, Jeruzalem

Dag 5
We starten de dag met een prachtig zicht op Jeruzalem vanaf de Olijfberg. Jeruzalem, de navel van de aarde met in middelpunt de berg Moria, de tempelberg met het plein waar twee tempels gestaan hebben. Van het hotel naar de olijfberg zie je dat Jeruzalem op 7 heuvels is gebouwd. Op de Olijfberg liggen ca 75000 graven, voornamelijk Joodse graven. In het Jodendom gelooft men net als in het christendom dat de Messias Jezus terugkeert op deze berg. In de tijd van Jezus was deze leeg, dus zonder graven en een helling met olijfbomen.
We lopen de Olijfberg naar beneden en brengen een bezoek aan Getsemane de plaats waar de Heer bad tot zijn Vader dat de drinkbeker aan hem voorbij zou gaan en zo'n strijd voerde dat Zijn tranen als bloed op deze aarde vielen.
Op de Olijfberg hebben de oude kerken hun eigen gebied.
De tuin waar wij zijn geweest is van de Franciscanen (Rooms Katholiek. Gerda leest gedeelten uit Johannes en Hebreeën.
We vervolgen onze weg naar de Via Dolorosa welke start bij de Leeuwen- of Stefanuspoort. In de tijd zijn er 14 staties ontstaan.
De eerste is in de binnenhof van de Romeinse kazerne de Antonioburcht, vanaf deze plaats draagt Jezus het kruis, liet Pilatus Hem geselen, een doornen kroon op Zijn hoofd en een mantel om doen. Zoals voorzegd in de profetieën.
De Via Dolorosa loopt nu door de Arabische wijk en door de vele verwoestingen van Jeruzalem lopen we een stuk hoger dan het oorspronkelijke niveau. Tussendoor doen we Bethesda aan waar Jezus de man die 38 jaar verlamd is geweest geneest. Hier zingen we in de Annakerk (moeder van Maria, de moeder van Jezus) met prachtige akoestiek 2 liederen. De Via Dolorosa eindigt bij de Grafkerk, de plaats waar volgens de overlevering de Heer is gestorven, begraven en weer opgestaan is. In deze inmiddels 4e Grafkerk is het een drukte van belang. Hier is onderlinge strijd tussen de oude kerken en is niets wat het lijkt. De Grieken noemen als enige deze kerk de Opstandingskerk.
Tijd voor de lunch, broodje kebab op een dakterras met prachtig uitzicht over de oude stad. Via de Joodse wijk met de Cardo, een Romeinse hoofdweg door Jeruzalem, lopen we naar de graftuin. Hier beleef je veel meer dan in de kerk het lijden en vooral de opstanding van Jezus. Peter Spaander van de graftuin legt uit wat de motivatie is voor deze plaats. Huib schildert het bijbelverhaal en we zingen ons meerstemmige lied in de tuin.
Nog even wat inkopen doen in de oude stad en dan weer naar het hotel en bijkomen van een mooie dag in Israël.

• 28 Maart 2017 - 06:50

Barechja :

Dag 5, dinsdag 28 maart 2OL7z leruzalem - Olijfberg - Oude Stad
    We beginnen de dag met een prachtig uitzicht over de Oude Stad en de Tempelberg vanaf de Olijfberg. We wandelen naar de Hof van Gethsemané. Hier gaan we verder naar de oude Stefanuspoort en treden binnen in de Oude Stad, waar zich o.a. de Vía Dolorosa, Bethesda met de Kerk van Anna en de Joodse, Christelijke, Armeense en lslamitische wijk zich bevinden. We zingen gezamenlijk in de kerk van Anna waar we de geweldige akoestiek beleven. We bezoeken de Grafkerk, de diverse bazaars, de Romeinse Cardo en beleven de oriëntale sfeer. We lopen vervolgens naar de Damascuspoort. Vanaf hier wandelen we naar de Graftuin waar we om 15.30 een dienst en een samenzang zullen houden op deze bijzondere locatie.

• 28 Maart 2017 - 07:29

Marion Oerlemans :

Heel veel plezier en Gods zegen vandaag. Ik rol net pas mijn bed uit en hier is het weer zonnig.

• 28 Maart 2017 - 08:09

Gertjan Van Garderen:

Een hele fijne en goede dag toegewenst naar de Olijfberg!

• 28 Maart 2017 - 09:01

Wout:

Hele fijne dag en gezellige dag toegewenst vanuit het zonnige Nederland. Hier is het minder prettig.

• 28 Maart 2017 - 15:07

Nel Klein:

Wat een geweldige dag vandaag geniet ervan!!

groetjes vanuit een zonnig NL.

• 28 Maart 2017 - 15:24

Corry Vos:

Wat krijgen jullie op een dag veel te zien en te horen.
    Het moet een geweldige en indruk wekkende ervaring zijn.
    Dit is puur genieten en beleven.
    Groetjes uit het zonnige Veen.

• 28 Maart 2017 - 19:49

Betsy Van Nimwegen:

Wat klinkt dat prachtig: "Mijn Jezus, ik hou van U" in die mooie kerk! Bedankt dat jullie ons zo goed op de hoogte houden met reisverslagen, foto's en filmpjes; heel leuk om zo iets mee te beleven van jullie reis.

• 28 Maart 2017 - 20:19

Jeanet :

Wat klinkt het lied prachtig zeg.....

• 28 Maart 2017 - 23:28

Liesbeth Kraaij:

Geweldig.....wat ontzettend mooi gezongen! Super voor ons thuisblijvers om mee te mogen luisteren/kijken!

• 29 Maart 2017 - 12:36

Marja:

dat klinkt prachtig!

• 29 Maart 2017 - 14:28

Corrie Swart:

Wat klinkt dat mooi! Ik zit hier met kippenvel achter de computer. Hartegroet
    uit Rijsik!

Tags: .